See kuu jagan, kuidas ma olen endale valinud töötajaid. Kuna hiljuti ühel meie armsal kolleegil sai ka 2 aastat firmas, siis ongi hea teema mai kuus.
Millised on head töötajad?
Olen palju kokku puutunud ja õppinud, kuidas käia tööintervjuul töötaja positsioonist ning kuidas töökohta otsida ja valida. Koolis lausa õpetati, kuidas teha CVd ja kandideerida. Kui sa hakkad aga ettevõtjaks, siis pead palju õppima hoopis ise, kuidas olla see intervjueerija – mida küsida, kuidas käituda, kuidas leida seda õiget töötajat. Tihti kuulen lauset, et häid töötajaid on raske leida. Ma nõustun, neid on lausa nii raske leida, et tuleb otsida nagu nõela heinakuhjast – kuradima raske. Mina õnneks olen oma nõelad leidnud, aga enne seda pidin ikka ka pikalt heinas tuhnima – pole just meeldivaim tegevus.
Kui alustate ettevõtlusega, siis loogiline asjade käik tavaliselt on, et jõuate olukorda, kus peate hankima lisatööjõudu. Peate palkama inimesi ja selleks tuleb päriselt hakata suhtlema inimestega. Kui olete nagu mina, siis see võib olla omamoodi keeruline protsess. Mulle ei meeldi üle laua lihtsalt istuda ja üksteisele otsa vahtida, teadmata otseselt, mida küsida. Mina, nagu korralik tööandja, küsin ikka palju lapsi on ja muid isiklikke küsimusi, millele inimene vastama ei pea. Ma pole eriline personalitöötaja ühesõnaga.
Gru ja tema armsad minionid maailma vallutamas
Nagu varasemalt olen ka maininud, siis minul on töötajatega väga vedanud. Näiteks, nad ei loe oma töölepinguid, seega ma oleks tehniliselt võinud sinna kirja panna ükskõik mida. Meil on näiteks kirjas, et tööpäev on 9st 5ni, aga reaalsuses keegi tööaega ei kontrolli, sest kõik kontoris teavad, et mina olen nagunii kõige suurem tunnipump. Minu teooria on, et produktiivsus ei seisne 8 tunnis kontoris passimises.
Selleks, et saada õnnelikke töötajaid, ei pea tegema muud, kui palkama õnnelikke inimesi. Tundub lihtne eksole. Ainult, et siis sa pead veel vaatama, et tal oleks vastav eriala, kogemus, oskused, vajalik distsipliin, veel kogemust, sinu firmaga ühtiv palgasoov, arenemisvõime, iseseisvus, edasi pürgimissoov, oskus kaasa mõelda, hea pingetaluvus jne. Ühesõnaga suht pikk nimekiri.
Seega olen teinud green flags listi intervjuuks – kui inimene tuleb töövestlusele:
1. Ta on rõõmus – hea oleks, kui teeks nalja ka, järelikult on huumorisoon olemas, siis äkki tulevikus saate koos naerda sinu pakutava palga üle.
2. Tal on korralik CV – ja ta päriselt loodab, et sa loed kaugemale kui viimaste aastate töökogemus ning imestab kui sa ei tea, mis koolis ta käis.
3. Tal on kaaskiri – ehk pikk memuaar, miks ta sobib just sellele töökohale, kuhu ta tegelikult ei sobi, sest kamoon kellele ei meeldi armastuskirju saada.
4. Ta oskab rääkida endast – ehk kordab cv-s kirjutatu üle sulle, sest äkki sa ei oska lugeda.
5. Ta on korrektse välimusega – näiteks otse voodist tulnud ja jätkuvalt unise peaga.
6. Tal on vastav eriala – töökohale, mida sa pole isegi veel loonud ja ise ka ei tea veel, mis tööülesanded sa talle annad.
7. Ta esitab küsimusi – näiteks, kas sa annad talle puhkuse mõne kuu pärast, sest ta läheb reisile.
8. Su kõhutunne ütleb et see on hea valik – ma ütleks see on kõige olulisem, kui kõhutunnet pole siis millega sa nagu edasi lähed?
Kui olete leidnud endale sobivad minionid, siis kindlasti rakendage 4 kuulist katseaega, siis näeb ka kuidas te omavahel kokku sobite. Vahest see pole lihtsalt see õige tinderi match ja peate ikkagi oma teed minema. Minu arvamus on, et kunagi ei tohiks inimesest kramplikult kinni hoida ja seda eriti olukorras, kus te näete, et ta ei sobi päris hästi oma töökohale. Mina olin alati see, kes andis inimestele nii miljon võimalust ja lootsin viimase hetkeni, et äkki ikka asjad paranevad. Reaalsuses oleksin pidanud juba ammu munad pihku võtma ja ütlema – kahjuks ei ole sina see õige match. Kuigi see tundub julm asi mida teha, siis reaalsuses, kui töötaja töötab endale ebasobival kohal, on ta nii stressis, et see muudab teda rahulolematuks ja mis te arvate, keda ta siis süüdistab? Kõik töötajad, kellega meil on teed lahku läinud, on leidnud endale uued töökohad, kus nad on palju õnnelikumad ja neile sobivamal töökohal. Sama kehtib ka olukorras, kus palkate inimest, kes on juba õnnetu ja oma eluga raskustes ning te arvate et suudate teda „päästa“ või aidata. Tegelikult teete karuteene oma firmale ja teistele töökaaslastele, sest tihti see pigem muudab töökeskkonna toksiliseks ja depressiivseks. Sellisel juhul näeb kogu firma juhtimise protsess välja nagu mina Saabi roolis, rapsin närviliselt käigukangi ja teine käik ei taha kuidagi sisse minna, samal ajal mõtled, miks kurat pidin mehele raha andma selle käsna ostmiseks. Kusjuures pole kiiremat teekonda töötajate läbipõlemiseks, kui pingeline töökeskkond.
Samas, kui olete leidnud oma enda ustavad minionid, siis siin on minu väiksed nipid, kuidas ma olen ära tundud maailma ägedamad töötajad:
Hea töötaja on:
1. Hea kommunikatsiooniga – Annab teile teada, kui peab puuduma töölt mingi tähtsa koduse tegevuse tõttu – näiteks tal on juuksur, küünehooldus või hoopis sõbrannaga kohvitamine.
2. Aus – ehk Sa ei pea kunagi pingsalt kontrollima tema tööd, ta annab ise teada, kui on mingi käki kokku keeranud või on jätnud midagi tegemata
3. Tunneb oma tööaega – aga mitte peale kella 5, siis sa pead tööinspektsiooni mängima ja riidlema, et tööpäev on läbi.
4. On iseseisev – järelikult sa ei pea suhtlema töö teemadel palju ja ägedam on ju hoopis nädala sündmustest jutustada omavahel.
5. On kogemust – ehk varasem kogemus, kuidas mingit sitta mitte kokku keerata.
6. Hea pingetaluvusega – muidugi mitte siis, kui mõni klient närvi mustaks ajab, aga siis me ju kõik istume ja kirume kontoris olukorda.
7. On vastav eriala – ehk oskus googledada.
Kokkuvõtteks hea meeskond annab tööandjale palju lisaaega, stressivaba elu ja võimaluse edasi arenguks. Samuti pole nii üksik igapäevaselt olla, kui on meeskond. Mina suhtlen tihti enda töötajatega ning küsin paljudes asjades nende arvamust – muidugi kokkuvõttes teen ikka nii nagu ise tahan, aga on hetki, kus nende ideed on paremad kui minu omad. Ja mitu pead on rohkem kui üks -sinu ettevõttel on palju rohkem arenemisvõimalust koos õigete töötajatega, kui seda üksi tehes.